dimecres, 18 de maig del 2016

Reflexió sobre la lectura de teoria de l'educació literària

Poemania. Guia pràctica per a fer lectors de poesia.



Aquest llibretracta d’una guia que vol compartir experiències educatives per a formar Mestres a la hora de traslladar al aula la poesia, de manera que aconsegueixi introduir en els alumnes les ganes i la il·lusió per desenvolupar el seu coneixement d’aquest gènere literari.

La poesia permeteix expressar grans emocions mitjançant un vocabulari mes acurat i ric que no es poden expressar amb llenguatge quotidià. La poesia ha estat present en la vida dels xiquets des de el naixement, aleshores es tracta de donar-li les ferramentes necessàries com per a que siguen capaços de continuar coneixent la poesia cada vegada mes.

Les Claus del ensenyament de la poesia son:

1. Oralitat: Es recomanable que els pares o Mestres lligen als xiquets poesia. Així sels pot transmetre el ritme i la música dels versos.

2. Pares, mares i docents: Aquestes son figures principals a l’hora de transmetre als xiquets el gust per la lectura, ja que son els seus models.

3. Ambient favorable: Te que existir un clima on es fomente l’amor per la poesia.

Per una banda, la lectura es un del coneixements basics que s’han d’aprendre. Llegint poemes els xiquets coneixen aquesta tipologia textual i el funcionament estètic de la llengua. Llegint poemes millora la capacitat de comprendre’s a si mateix i al seu entorn.

Per a treballar aquest aspecte es plantejen una sèrie d’activitats que son interessants perquè els xiquets aprenen a familiaritzar-se amb els llibres, a millorar la lectura en veu alta, facilitar la memorització, afavorir la lectura comprensiva i expressiva. El que mes m’agrada d’aquest tipus es “Versos molts sentits” (Pag. 23), activitat que vàrem fer a la gimcana poètica.

Per altra banda també es treballa la capacitat de memoritzar poemes. La memòria cal potenciar-la des de ben menuts, ja que en l’àmbit poètic permetrà als xiquets transmetre les emocions i sentiments d’un poema.

Les activitats plantejades es basen en treballar la memòria ajudant-se mútuament els xiquets entre ells. El que mes m’ha agradat es ”poema entonat”

Un altre aspecte a treballar es el de la producció escrita. Es tracta de facilitar la tasca als xiquets per a que puguen expressar les seues emocions mitjançant la poesia. Als xiquets els agrada molt la rima, per tant, es por utilitzar per a que ho troben mes interesant.

Les activitats proposades en aquest apartar treballen la imaginació, creativitat, agilitat mental i, en definitiva, per a motivar als xiquets a escriure. L’activitat que mes m’ha agradat es “Traca de rimes”, (Pag.60) un altra activitat que vàrem fer a la gimcana poètica.

La dramatització es la forma en la que es representen idees, sentiments o vivències mitjançant el llenguatge corporal, la veu, l’espai i el temps. A la educació cal que els xiquets desenvolupen aquestes qualitats de la millor manera possible. Hi ha que treballar essencialment la veu, el llenguatge del cos i las paraules del poema.

Un exemple de com es pot procedir es primer els xiquets lligen i memoritzen el text, després es fa la relació i adjudicació de personatges. En aquest moment cal fer una identificació dels espais per a vore quines semblances poden haver-hi entre l’espai reial i el de la historia i aleshores ja es pot procedir a la dramatització.


Llegir per a créixer



Un dels aspectes claus per a aconseguir crear hàbit lector en un xiquet es donant exemple al seu entorn familiar. Es tracta d’entendre la lectura com un joc. 

Ser lector no significa llegir, sinó fer-ho de forma voluntària i desitjada per a alimentar l’esperit. En moltes ocasions ens posem excuses a nosaltres mateixos com que no tenim temps, es car, es difícil fer-ho en valencià, es millor fer un altra cosa, es avorrit, etc... però la realitat es que qui vol realment llegir pot utilitzar les estones mortes per a fer-ho, que a les biblioteques es pot agafar llibres de forma gratuïta, que es pot començar llegint obres simples en valencià primer fins que agafem més competència en la llengua, que pots organitzar-te be l’horari per a tenir possibilitat de fer altres coses y també de llegir, que el que diu que es avorrit es per que no ha trobat un llibre adequat als seus gustos, etc...

Si passem a comentar els beneficis de la lectura ens trobem con que millora el rendiment acadèmic durant la infància i ens ajuden a pensar de forma més autònoma i crítica, entre altres cosses, però dir-li això als xiquets no els motivarà a llegir, inclòs pot fer l’efecte contrari.
Per a contagiar el gust per la lectura hi ha que tindre en compte que les persones no naixen sent lectors, açò necessita d’un procés d’aprenentatge i serà més fàcil gaudir llegint si has vist en casa als teus pares fent-ho. De la mateixa forma, els mestres també es recomanable que parlen be de la lectura des de la passió. 

Es important que els seus referents pensen vertaderament que llegir es un acte beneficiós per a que el xiquet puga pensar el mateix. També ajuda contar-les contes i que ens vegen llegint, ja que imposant no s’aconseguirà res. Un altre consell que pot ser d’ajuda es col·locar llibres  en llocs visibles on poden cridar l’atenció del xiquet i no tenir-los amagats. Es recomanable parlar de llibres a casa i aprofitar qualsevol semblança d’un element quotidià amb un que apareguera a una historia per a comentar-lo. També es convenient llegir llibres amb ells, interessar-se per les seues lectures i preguntar per la seua opinió dels llibres. Es recomanable regalar llibres en dates senyalades i animar-los a escriure amb jocs sobre les lectures. Hi ha que implicar-se en el procés de lectura del xiquet.

En contraposició, hi ha una sèrie de conductes que son negatives per a inculcar un hàbit lector a un xiquet. No es convenient destacar els errors, es millor aplaudir els encerts; no es res positiu obligar a llegir al xiquet, ja que no s’aconseguirà que li agrade llegir; del mateix mode que no es bo imposar una lectura determinada perquè es del gust del pare o de la mare. 

A la hora d’escollir un llibre hi ha que tindre en compte una sèrie de consells: No tots els xiquets son iguals, cada un te un gust diferent i cal aproximar-se a ell i averiguar el que li agrada per a recomanar lectures de eixe estil.

Hi ha tres espais basics on el xiquet pot gaudir de la lectura. Les llibreries, on es pot anar regularment a comprar llibres o simplement a mantindre’s al dia de les novetats; les biblioteques, on es pot anar a llegir allí i fullejar gran quantitat de llibres per poder conèixer millor els gustos del xiquet; i a casa, on es convenient tindre a la seua disposició llibres en les prestatgeries. 

La Literatura Infantil i Juvenil esta destinada a adolescents, i es el període crític perquè poden triar entre seguir llegint tota la vida o deixar de llegir.

Al principi es millor llegir-les els contes, comencem des de xicotets, pot llegir abans de dormir sense estar a la cama o menjant. Es convenient llegir-los tots els dies però sense forçar les coses i contar el conte amb il·lusió. El moment de deixar de fer-ho serà quan ell mateix ho demane.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada