A tots els centres escolars està vigent la següent
legislació: “L’orde 44/2011, de 7 de juny, de la Conselleria d’Educació, per
la qual es regulen els plans per al foment de la lectura en els centres docents
de la Comunitat Valenciana, obliga que tots els centres educatius tinguen un
pla lector que programe les lectures que ha de fer l’alumnat al llarg de l’etapa. “, la qual obliga als centres a tenir un pla lector
que servisca per a fomentar la lectura
en els xiquets. Aquest pla consisteix en un projecte global que implica les
diferents àrees i etapes del procés pedagògic i que està format per un conjunt
de estratègies ideades per a la millora de la competència lectora i
desenvolupament del hàbit lector entre el alumnat.
Els
alumnes del primer cicle de primària es corresponen amb les edats de entre 6 i
7 anys. En aquesta etapa es troben en un període de descobriment de la lectura,
ja que fa poc de temps que han aprés a llegir i escriure. Es molt important la
labor que es faça amb ells en aquest moment perquè d’açó dependrà, en gran
mesura, la voluntat de llegir que presentaran els xiquets en el futur.
Activitats en l’aula:
Per a
començar, la primera activitat proposada corresponent a abans de la lectura
consistirà en fer una visita a la biblioteca del centre escolar per a que els
xiquets la coneguen i es familiaritzen amb ella, ja que potser que en alguns
casos els xiquets no decidisquen anar mai a la biblioteca per si mateix i d’aquesta
forma trenquem aquesta barrera. Una vegada allí, se’ls pot encomanar la tasca
de buscar el llibre que mes els ha agradat i que expliquen les seues raons.
Una
activitat per a realitzar durant la lectura podria consistir en fer una
xicoteta tertúlia entre els alumnes que estan llegint el mateix llibre de
manera que comenten que li pareixen fins al moment els personatges, quins els
agraden més i perquè, etc. A més, si hi ha alguna cosa que no entenen de la
historia, uns alumnes li’l poden explicar als altres mitjançant el treball
cooperatiu i el diàleg, tot sempre baix la supervisió i guia del mestre.
Per a
terminar, una vegada conclosa la lectura, es pot fer una activitat comú
consistent en crear una història entre tots de manera que el mestre diu la
primera o les dos primeres frases de la història, i es van afegint una frase
per cada alumne fins terminar el conte. Aquesta activitat serveix para fomentar
la imaginació i la creativitat, i com que el resultat del conté pot ser molt estrambòtic,
segurament pesaran una estona divertida amb aquest exercici, la qual cosa afavorirà
que miren la literatura amb una visió més positiva donant-se conte de que pot
ser divertida.
Aquestes
activitats estan pensades per a realitzar periòdicament al llarg del any, ja
que sempre van a haver-hi llibres nous a la biblioteca i sempre van a haver
lectures interessants que treballar gracies a la selecció prèvia de llibres del
docent on podrà seleccionar quines son les millors opcions.
Fora del aula:
La activitat que es podria realitzar de forma periòdica
fora del aula, per exemple, cada dues setmanes podria consistir en la
representació teatral de un llibre senzill en la qual es represente un capítol
cada sessió. A més, es podria contar amb pares i mares per a que anaren a
visitar les obres i d’aquesta manera foren participes del seu aprenentatge i
puguen vore en els seus propis ulls la manera en que treballen la literatura
els seus fills.
D’altra banda, es podria aprofitar el certamen que
es fa al centre el dia 23 d’abril amb motiu del dia del llibre, per a realitzar
allí l’activitat concreta fora del aula. Per a primer cicle es podria fer una
gimcana poètica simple amb la qual els alumnes pogueren treballar la poesia de
manera divertida en grups heterogenis on tots es puguen enriquir de tots en el procés.
Fora del centre escolar:
Com a activitat continua es podrien organitzar
eixides periòdiques mensuals al teatre i vore una representació teatral que,
una vegada en el centre escolar, es pot treballar amb ella amb diferents jocs i
activitats.
Com a activitat concreta es podria aprofitar la
fira del llibre per a anar d’excursió a visitar-la i poder aprendre més sobre
literatura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada