dimecres, 11 de maig del 2016

Pla Lector. Activitats per al primer cicle de primaria.

A tots els centres escolars està vigent la següent legislació: “L’orde 44/2011, de 7 de juny, de la Conselleria d’Educació, per la qual es regulen els plans per al foment de la lectura en els centres docents de la Comunitat Valenciana, obliga que tots els centres educatius tinguen un pla lector que programe les lectures que ha de fer l’alumnat al llarg de l’etapa. “, la qual obliga als centres a tenir un pla lector que servisca per a fomentar  la lectura en els xiquets. Aquest pla consisteix en un projecte global que implica les diferents àrees i etapes del procés pedagògic i que està format per un conjunt de estratègies ideades per a la millora de la competència lectora i desenvolupament del hàbit lector entre el alumnat.

Els alumnes del primer cicle de primària es corresponen amb les edats de entre 6 i 7 anys. En aquesta etapa es troben en un període de descobriment de la lectura, ja que fa poc de temps que han aprés a llegir i escriure. Es molt important la labor que es faça amb ells en aquest moment perquè d’açó dependrà, en gran mesura, la voluntat de llegir que presentaran els xiquets en el futur.

Activitats en l’aula:

Per a començar, la primera activitat proposada corresponent a abans de la lectura consistirà en fer una visita a la biblioteca del centre escolar per a que els xiquets la coneguen i es familiaritzen amb ella, ja que potser que en alguns casos els xiquets no decidisquen anar mai a la biblioteca per si mateix i d’aquesta forma trenquem aquesta barrera. Una vegada allí, se’ls pot encomanar la tasca de buscar el llibre que mes els ha agradat i que expliquen les seues raons.

Una activitat per a realitzar durant la lectura podria consistir en fer una xicoteta tertúlia entre els alumnes que estan llegint el mateix llibre de manera que comenten que li pareixen fins al moment els personatges, quins els agraden més i perquè, etc. A més, si hi ha alguna cosa que no entenen de la historia, uns alumnes li’l poden explicar als altres mitjançant el treball cooperatiu i el diàleg, tot sempre baix la supervisió i guia del mestre.

Per a terminar, una vegada conclosa la lectura, es pot fer una activitat comú consistent en crear una història entre tots de manera que el mestre diu la primera o les dos primeres frases de la història, i es van afegint una frase per cada alumne fins terminar el conte. Aquesta activitat serveix para fomentar la imaginació i la creativitat, i com que el resultat del conté pot ser molt estrambòtic, segurament pesaran una estona divertida amb aquest exercici, la qual cosa afavorirà que miren la literatura amb una visió més positiva donant-se conte de que pot ser divertida.

Aquestes activitats estan pensades per a realitzar periòdicament al llarg del any, ja que sempre van a haver-hi llibres nous a la biblioteca i sempre van a haver lectures interessants que treballar gracies a la selecció prèvia de llibres del docent on podrà seleccionar quines son les millors opcions.

Fora del aula:

La activitat que es podria realitzar de forma periòdica fora del aula, per exemple, cada dues setmanes podria consistir en la representació teatral de un llibre senzill en la qual es represente un capítol cada sessió. A més, es podria contar amb pares i mares per a que anaren a visitar les obres i d’aquesta manera foren participes del seu aprenentatge i puguen vore en els seus propis ulls la manera en que treballen la literatura els seus fills.

D’altra banda, es podria aprofitar el certamen que es fa al centre el dia 23 d’abril amb motiu del dia del llibre, per a realitzar allí l’activitat concreta fora del aula. Per a primer cicle es podria fer una gimcana poètica simple amb la qual els alumnes pogueren treballar la poesia de manera divertida en grups heterogenis on tots es puguen enriquir de tots en el procés.

Fora del centre escolar:

Com a activitat continua es podrien organitzar eixides periòdiques mensuals al teatre i vore una representació teatral que, una vegada en el centre escolar, es pot treballar amb ella amb diferents jocs i activitats.

Com a activitat concreta es podria aprofitar la fira del llibre per a anar d’excursió a visitar-la i poder aprendre més sobre literatura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada