A continuació, es presenten les activitats orientades al segon
cicle de primària en base als objectius plantejats en la introducció. Aquestes,
fomenten tant la lectura com l’escriptura, així com el treball cooperatiu i la
motivació.
Activitat en l’aula.
El primer aspecte que cal aclarir es
que abans de la lectura, en compte de donar-los un llibre als alumnes perquè
ho lligen obligatòriament, se'ls presentarà alguns exemplars seleccionats
prèviament pel mestre basant-se en les seues capacitats perquè puguen triar
ells mateixos qual els agradaria llegir. Així, no veuran la lectura com una
activitat avorrida i per obligació, sinó que estaran motivats a realitzar-la.
El llibre serà el mateix per a tots, per la qual cosa hauran de triar-ho per
votació i respectant l'elecció dels altres, sent la lectura més votada la que
es llegirà. Cal destacar que els llibres proposats no tindran quasi il·lustracions
perquè durant la lectura, s’assignarà a cada xiquet fer un dibuix explicatiu d’un
capítol del llibre perquè
al final, s'unisquen tots els dibuixos i es cree una espècie de llibre només
amb imatges. És a dir, que basant-se en el llibre escrit ells hauran creat un
visual.
Un altre aspecte a
destacar és que el llibre es llegirà en classe, deixant-los 10 minuts cada
classe/sesió perquè ho lligen.
Al finalitzar la lectura, cada alumne explicarà en una
tertúlia literària que es realitzarà a l'aula que ha significat per a ell
llegir i dibuixar aquest llibre, quins valors li ha aportat i quins sentiments
li ha provocat. D’aquesta manera, els xiquets s’obrin al seu entorn i es
fomenta l’empatía, el respecte i el companyerisme mitjançant l’escolta activa i
el diàleg.
Les activitats que es realitzaran fora de l'aula seran tant
contínues com concretes.
Contínua:
Representació teatral d'un llibre llegit al llarg del curs.
El professor
anunciarà el primer dia de classe que l'endemà cada un ha de portar un llibre i
explicar a tota la classe el seu argument breument. Entre tots, es triarà
democràticament i a través d'una votació que llibre llegir per a la seua
posterior representació teatral en la festa de fi de curs. Han de ser llibres
senzills d'acord amb el seu nivell de lectoescriptura i la duració de la
representació teatral s'ajustarà a les seues capacitats. D'esta
manera, es treballa la lectura d'una manera diferent de l'habitual al mateix
temps que es fomenta el treball cooperatiu, la creativitat i la motivació a
través de quelcom tan suggestiu per als xiquets com és l'actuar. A més, la
representació davant de tot el col·legi en la festa pot ser un element
motivador que els impulse a voler treballar. Així, doncs, s'assignaran dies del
calendari escolar per a anar treballant la representació, i s'assajarà en el
gimnàs del centre.
Concreta: Aprofitant el dia del llibre (23 d’abril), s’eixirà
al pati i es llegirà un poema escrit per tota la classe en un certamen que es
realitzarà en el centre. En aquest, participaran tots els cicles, però cada un d’una
manera diferent, pel que l’activitat associada a aquest cicle serà llegir un
poema.
Les activitats que es realitzaran fora
de l'escola també seran tant contínues
com concretes.
Continua: Establir a principi de curs en una
reunió amb les famílies, que aquestes en casa deuran llegir amb els seus fills
un llibre per cada mes lectiu, i cada més d’una temàtica diferent (d’aventures,
d’amor, de misteri, clàssics...). A final de mes, els xiquets deuran omplir una
fitxa sobre el llibre que hagen llegit amb els seus pares i portar-la a classe per
a poder dur un seguiment. D’aquesta manera se treballa la implicació de les famílies
en el centre.
Concreta: Anar un dia lectiu a la biblioteca del municipi per a
fer una jornada de conta contes, fomentant així la literatura oral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada