El llibre La lectura al centre, llegir (i escriure) llibres, pantalles, documents al Pla de Lectura de Centre, de l'autora Gemma Lluch, és un manual de pautes per a redactar el pla lector d'un centre educatiu. Aquest presenta gran importància a l'Internet i als ordinadors com a ferramenta i suport a través dels quals podem fomentar la lectura. Gemma Lluch ens oferix una nova visió per a crear un Pla Lector de Centre i ens diu que hem de fomentar l'ús de totes les eines que tenim a l'abast. En definitiva, es numeren una série de pràctiques i recursos de lectura i escriptura que poden ajudar en l'elaboració d'un projecte del centre segons la nova legislació educativa.
Aquest llibre recull una série d'experiències de lectura i escriptura que es poden posar en pràctica a l'aula, a tot el centre i inclús alguns materials per a les famílies. A més a més, degut al nou perfil de lector intanfili juvenil, tenim una descripció de totes les eines d'Internet que podem gastar per al Pla Lector de Centre. Per tant, ens servix d'ajuda per a iniciar el projecte, saber que fer, descriure les estratègies que anem a dur a terme i la manera d'avaluar allò que fem.
D'aquesta manera, a través del que Lluch ens proposa, volem fer que la lectura siga alguna cosa més. Està en les nostres mans augmentar la lectura de llibres, però també la lectura virtual, de premsa o de llibres informatius. Acò ho podem aconseguir amb una pràctica ben dissenyada, planificada i avaluada, com la nostra autora plasma amb la cita: ''Una bona pràctica no sempre és la més innovadora o la més nombrosa. La qualitat la marca la manera de programar-la, de gestionar-la, d'acompanyar-la, d'avaluar-la i de millorar-la''. Es pot veure que fomentar l'ús de la lectura és un aspecte positiu en tots els àmbits socials, culturals i familiars, ja que fem que els infants i adolescents canvien la seua visió respecte el món al que viuen.
Per a adaptar-nos al món de l'actualitat, hem d'incorporar noves idees per al nostre Pla Lector. No solament podem llegir en paper, sinó també a la pantalla, com bé diu l'autora: ''Els espais de comunicació sobre la lectura han deixat de ser només presencials, les xarxes socials o la web 2.0 permeten el diàleg amb persones que saben del tema i que generosament comparteixen a la xarxa experiències o lectures perquè tothom en puga aprendre i, sobretot, dialogar.'' També, hem de tindre noves concepcions de la lectura ja que la societat cada vegada es basa més en el diàleg per a trasmetre idees. Així doncs, la lectura és una manera de donar paraula al lector, de formar-lo com a ciutadà; és una manera de cohesionar un grup otorgant-li saber i coneixement, a més d'una visió més àmplia de tots els pensaments.
Des del meu punt de vista, aques llibre és molt útil per al mestre perquè amb aquestes pràctiques mostrem que la lectura no està perduda. Podem aprofitar-les i fer que els xiquets s'integren de manera que el llibre es transforme en un creador d'experiències i la lectura en una cosa divertida per a totes les edats. Així, pense que la creació del Pla Lector del Centre ha d'estar ben dissenyat i planificat, ja que és un element enriquidor del dia a dia del centre, tant en l'oci com en l'aprenentatge de tots els membres de la comunitat educativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada