dimecres, 11 de maig del 2016

PLA LECTOR

INTRODUCCIÓ, MECANISMES PER A LA DETERMINACIÓ DE NECESSITATS I PER A L’AVALUACIÓ DEL PLA

El centre que hem triat per a realitzar i programar el Pla Lector és el Fernando Baixauli Chornet, situat en una de les zones més cèntriques de la localitat de Sedaví, València.  Aquesta població està formada per 10.000 habitants valencians i de diferents països, com ara son: Colòmbia, Equador, Marroc, China, etc. Actualment estes últimes famílies són un percentatge que oscil·la entre el 10% i el 20% del conjunt de les famílies del centre integrats a la comunitat educativa, el total d’alumnes al centre està entre 150 i 200 xiquets i xiquetes.

L’objectiu de l’escola és prioritzar les necessitats educatives dels alumnes i mantindré el nivell de qualitat educativa, per açò, l’ajuntament del municipi i el centre integren als alumnes dins de projectes de compensatòria, d’atenció a la diversitat o projectes d’innovació educativa com és el projecte d’animació lectora o el pla lector, aquest últim programa presenta diversos objectius com son millorar el nivell de competència lectora i la producció de textos, motivar a l’alumnat i crear gust per la lectura a través de les distintes tipologies textuals, treballar cooperativament a partir de les activitats que se plantegen i corregir els aspectes de coherència textual.

Una vegada tenim establides les metes, tractarem de determinar les necessitats, els interessos i els gustos dels alumnes mitjançant algunes activitats prèvies al Pla Lector. Proposarem activitats que engloben els tres aspectes mencionats anteriorment i seguidament realitzarem una assemblea en cada aula on és plantejaran preguntes del tipus:
·         Quin va ser l’últim llibre que vas llegir?
·         Quina és l’obra que més li ha agradat? I la que menys?
·         Teatre o còmic?
·         Quin llibre t’agradaria llegir?

Mitjançant la interacció i respectant el torn de paraula l’equip docent traurà conclusions sobre els seus gustos i quines estratègies establir per a motivar-los.

Per a conèixer el nivell de competència lingüística, realitzarem una xicoteta fitxa amb qüestions de comprensió lectora, adaptada a cada cicle educatiu, a partir de lectura inicial de un breu text. D’aquesta manera el mestre pot tantejar el nivell lector i conèixer sobre quins aspectes treballar per a desenvolupar de manera plena les capacitats dels alumnes.

Per altra banda, per a realitzar l’avaluació i comprovar que els objectius mencionats anteriorment s’han aconseguit, cada xiquet, com ja he dit abans tot açò adaptant-lo, s’inventarà la seua pròpia història i la redactarà amb il·lustracions, pot ser un còmic, una petita obra de teatre, alguna rima breu, etc.  Desprès els alumnes exposaran els seus treballs. Les notes no seran numèriques es valorarà als alumnes amb comentaris respecte a lo que necessita millorar i en els aspectes que ha progressat adequadament. Finalment amb les famílies i la coordinació del Pla Lector és realitzaran algunes reunions i tertúlies dialògiques sobre el desenvolupament dels xiquets i xiquetes, a més s’acceptaran propostes de millora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada