INTRODUCCIÓ, MECANISMES PER A LA DETERMINACIÓ DE
NECESSITATS I PER A L’AVALUACIÓ DEL PLA
El
centre que hem triat per a realitzar i programar el Pla Lector és el Fernando
Baixauli Chornet, situat en una de les zones més cèntriques de la localitat de
Sedaví, València. Aquesta població està
formada per 10.000 habitants valencians i de diferents països, com ara son:
Colòmbia, Equador, Marroc, China, etc. Actualment estes últimes famílies són un
percentatge que oscil·la entre el 10% i el 20% del conjunt de les famílies del
centre integrats a la comunitat educativa, el total d’alumnes al centre està
entre 150 i 200 xiquets i xiquetes.
L’objectiu
de l’escola és prioritzar les necessitats educatives dels alumnes i mantindré
el nivell de qualitat educativa, per açò, l’ajuntament del municipi i el centre
integren als alumnes dins de projectes de compensatòria, d’atenció a la
diversitat o projectes d’innovació educativa com és el projecte d’animació
lectora o el pla lector, aquest últim programa presenta diversos objectius com
son millorar el nivell de
competència lectora i la producció de textos, motivar a l’alumnat i crear gust per la lectura a través de les
distintes tipologies textuals, treballar cooperativament a partir de les
activitats que se plantegen i corregir
els aspectes de coherència textual.
Una
vegada tenim establides les metes, tractarem de determinar les necessitats,
els interessos i els gustos dels alumnes mitjançant algunes
activitats prèvies al Pla Lector. Proposarem activitats que engloben els tres
aspectes mencionats anteriorment i seguidament realitzarem una assemblea en
cada aula on és plantejaran preguntes del tipus:
·
Quin va ser l’últim llibre que vas llegir?
·
Quina és l’obra que més li ha agradat? I la que menys?
·
Teatre o còmic?
·
Quin llibre t’agradaria llegir?
Mitjançant
la interacció i respectant el torn de paraula l’equip docent traurà conclusions
sobre els seus gustos i quines estratègies establir per a motivar-los.
Per a
conèixer el nivell de competència lingüística, realitzarem una xicoteta fitxa
amb qüestions de comprensió lectora, adaptada a cada cicle educatiu, a partir
de lectura inicial de un breu text. D’aquesta manera el mestre pot tantejar el
nivell lector i conèixer sobre quins aspectes treballar per a desenvolupar de
manera plena les capacitats dels alumnes.
Per
altra banda, per a realitzar l’avaluació i comprovar que els objectius
mencionats anteriorment s’han aconseguit, cada xiquet, com ja he dit abans tot
açò adaptant-lo, s’inventarà la seua pròpia història i la redactarà amb
il·lustracions, pot ser un còmic, una petita obra de teatre, alguna rima breu,
etc. Desprès els alumnes exposaran els
seus treballs. Les notes no seran numèriques es valorarà als alumnes amb
comentaris respecte a lo que necessita millorar i en els aspectes que ha
progressat adequadament. Finalment amb les famílies i la coordinació del Pla
Lector és realitzaran algunes reunions i tertúlies dialògiques sobre el
desenvolupament dels xiquets i xiquetes, a més s’acceptaran propostes de
millora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada