dissabte, 7 de maig del 2016

Com aprofitar el joc per a l'educació literària. (Reflexió sobre la gimcana poètica).



El passat dimecres dia 27 d’Abril, els alumnes de la facultat de Magisteri de la Universitat de València, assistírem a la Gimcana poètica organitzada per la coordinadora del departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i professora de la nostra assignatura, Formaciò literària, Nuria Olmos Fontestad.  La finalitat d'aquesta activitat era mostrar-nos una manera més dinàmica amb la que els xiquets poden aprendre literatura al mateix temps que es divertixen, i així poder posar-la en pràctica en un futur.

Considere necessari  aclarir el concepte de gimcana per a possibles lectors que desconeguen el seu significat. Així donçs, una gimcana consistix en anar superant una sèrie de proves de caràcter competitiu, prèviament preparades per una altra persona, a fi d'aconseguir una recompensa. En el nostre cas la recompensa era una frase que havíem de construir entre tots els membres del grup amb les peçes que la mestra ens va donar.

Per a poder aconseguir este premi final, primer vam haver de passar per cinc proves que anaven des d'inventar un apariat relacionat amb l'ensenyança per a després escriure-ho en un mural i col·locar-ho en un lloc visible de la facultat, fins a la creació d'un poema objecte, al que anomenarem ''camí cap al nostre futur'', perquè col·locàrem sabates en les escales que van a la porta de la facultat. Les altres  proves restants consistien a gravar-nos en vídeo mentres recitàvem un poema de manera graciosa i expressiva i dibuixar un cal·ligrama amb la finalitat de fer riure. Cal destacar que falta per mencionar una prova, però no ens va donar temps a fer-la.

Aquesta activitat està orientada a les clases d'educació primària i es pot adaptar a qualsevol cicle en funció del contingut. És un exemple de com treballar mitjançant el joc permet als alumnes actuar en llibertat, fomentar la seua creativitat i l'aprenentatge per descobriment, la qual cosa provoca inevitablement que tinguen ganes per saber el que passarà en cada prova. D'esta manera, com ja he mencionat anteriorment, aprenen sense donar-se compte i probablement consoliden millor els coneixements que si li'ls impartiren d'una manera tradicional, perquè els memoritzarien i al cap del temps els acabarien oblidant. A més, amb aquesta dinàmica no sols es treballen els continguts literaris, sinó que també es treballa la cooperació, el treball en grup, el respecte i la participació.

Qualsevol d’aquestes activitats podrien aplicar-se a les aules de primària, per exemple, l'activitat de crear dos versos que rimen pot proposar-se de manera que ells trien la temàtica sobre la qual volen escriure. Així, doncs, un vers que podrien crear si la temàtica fora els animals seria:

''M'agraden molt els animals, excepte els abelles que viuen als panals''.


A més, també es treballa la tranversalitat perquè tracta un tema de ciències naturals.


En conclusió i baix la perspectiva de futura mestra, considere aquesta activitat com una bona proposta per a eixir del mètode tradicional i aprendre a través de la diversió i el joc.

2 comentaris:

  1. Sóc Núria. Sols vull aclarir que no sóc, ni de lluny, la coordinadora del departament. T'agrairé que ho corregisques en l'entrada, o en cas contrari, que deixes visible el comentari.
    Salutacions,
    Núria.

    ResponElimina
  2. Sóc Núria. Sols vull aclarir que no sóc, ni de lluny, la coordinadora del departament. T'agrairé que ho corregisques en l'entrada, o en cas contrari, que deixes visible el comentari.
    Salutacions,
    Núria.

    ResponElimina