dimecres, 27 d’abril del 2016

Com treballar la poesia en l'Educació Primària

La poesia és un gènere literari que manifesta la bellesa o el sentiment estètic mitjançant l'ús de la paraula i del llenguatge. Es considera que hi ha tres tipus de poesia: la lírica, la dramàtica i l'èpica. Així, hi ha certes característiques que formen part de la mètrica de la poesia, com són el vers, l'estrofa, la rima i el ritme. Aquesta utilitza elements de valor simbòlic i d'imàgens literàries, com la metàfora, entre molts dels recursos literaris i estilístics que fan ús els poetes per a la seua creació.  

És important treballar aquest gènere en l'aula ja que ajuda al desenvolupament del llenguatge oral dels nostres alumnes. A més, pot ser una activitat lúdica i entretinguda que fomente la creativitat. També pot ajudar a la comprensió del món que ens rodeja, a la expressió dels nostres sentiments i educar en sensibilitat. Per altra banda, gràcies a la poesia podem augmentar el nostre vocabulari, aprendre la utilitat del llenguatge, la seua musicalitat i aprendre els diferents significats que poden tindre les paraules segons com es diguen. Per tant, és important tractar en l'aula la seua creació, la lectura, l'escolta i així poder aprendre a recitar-la i comunicar-la. Hem de saber que el mestre té un paper important en el treball d'aquesta, ja que ha de sentir la poesia per a poder transmetre-la amb il·lusió i planificar la seua activitat dins de l'aula. És important aprendre-la mitjançant el joc, la creació i la expressió oral. 

D'aquesta manera mostrem a continuació com posar en pràctica el gènere poètic a l'aula des d'un punt de vista tècnic i formal, però també des d'un punt de vista creatiu. Activitats enfocades als tres cicles que composen l'Educació Primària. 

Activitats per al primer cicle:


  • La primera activitat proposa que els alumnes inventen un poema curtet a partir del seu nom. Després es pot recitar amb una entonació i expressió corporal adequades al poema. Amb aquest es pretén que l'alumne faja una breu descripció d'ell mateix, o d'alguna cosa que li agrada, així s'introdueix el concepte de la rima. 

  • La segona activitat consistix a escoltar un poema popular. Després els xiquets han de recitar-lo grupalment per a més tard realitzar un dibuix representatiu del que a cadascú li ha transmés. 

Activitats per al segon cicle:

  • La primera activitat potser que, a partir d'una temàtica triada per tots, els alumnes han de crear un poema cadascú i decorar-lo al seu gust. Tots els poemes escrits formaran part d'un llibret anomenat: Poemari de l'aula. Després, és una bona idea que els xiquets reciten el poema que han escrit a la resta de classes de l'escola. 


  • La segona activitat és una activitat realitzada per parelles que consistix a fer un caligrama sobre una temàtica que estiguen treballant a classe. Així, pintaran el caligrama realitzat, el retallaran i crearan un mural amb tots aquestos penjant-lo fora de l'aula. 


Activitats per al tercer cicle:

  • La primera activitat potser presentar-los un vídeo a classe que tracte sobre algun autor de Haikus. Aquest és un gènere poètic japonés que consta de tres versos sense rima de 5, 7 i 5 síl·labes respectivament. Escenifica situacions de la naturalesa i de la vida quotidiana. Així motivarem als xiquets per a la creació d'aquestos.


  • La segona activitat és una proposta grupal. Els alumnes dividits per grups han de crear un poema que tracte sobre la història de la localitat on es troba l'escola. Així, es grabaran recitant-la per a poder penjar-la al blog del col·legi i donar a conéixer-lo. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada