El teatre és pot definir com un mitjà per expressar
sensibilitats, sensacions, commoció, passió, en definitiva, sentiments. A més
treballa per a desenvolupar les capacitats comunicatives i és de gran ajuda per ensenyar mitjans
d’expressió oral i corporal.
Aquest gènere és pot classificar en diferents subgèneres:
·
La
tragèdia
·
La
comèdia
·
El
drama
Podem trobar les definicions explicades al Glossari
- Gènere Dramàtic.
El seu medi d’expressió és la narració mitjançant el
diàleg, el monòleg i les acotacions, a més del vestuari, els moviments
corporals, el joc que és fa amb les llums i la posada en escena.
Per tant, és un gènere que és pot treballar a l’escola ja
que ajuda a desenvolupar l’expressió oral i corporal dels xiquets. També
desenvolupa habilitats interpersonals i intrapersonals. A més els nens aprenen
a treballar en equip i traure endavant un projecte comú a través del respecte i
solidàriament.
El més important és que els xiquets i xiquetes siguin
capaços de adquirir diferents rols i de ser creatius a la mateixa vegada,
utilitzant una metodologia que treballi l’afectivitat i l’autoconfiança. Finalment, els mestres
valoraran aquests aspectes a més de la
motricitat imitativa dels alumnes, la coordinació i la qualitat del moviment.
Però sobretot l’interès, la participació i les ganes.
A continuació se presenten activitats relacionades amb el
teatre i l’educació literària per cada cicle de primària.
Activitats per al primer cicle:
· Els transformadors – Activitat enfocada per alumnes de 6 anys
aproximadament. Consisteix en fixar un nombre d’alumnes com a transformadors
(per cada set alumnes un transformador). Aquest tindrà la missió de tocar als
altres companys amb la finalitat de convertir-los en robots. Quan ho faja, els
robots hauran d’actuar com a tal, de forma molt rígida i amb moviments bruscos
i ràpids. El primer transformador que transforme a set alumnes en robots guanya.
Aparentment pareix un joc molt simple, però és treballa els desplaçaments i la
capacitat d’imitació. A més podem adaptar la temàtica depenent dels nostres
interessos.
· Tots som ballarins i cantants – Per a realitzar la següent activitat
necessitarem musica animada i coneguda per als alumnes. Sonarà la cançó i tots
podran ballar lliurement, de forma individual, per parelles, en grup, etc. El
mestre, portarà un micròfon a la mà i quan la musica pare de sonar, se’l donarà
a algun alumne que haurà de continuar la cançó per a que la resta de companys continuem
amb el ball. Quan la música soni de nou, el xiquet deixarà de cantar i
continuarà ballant. És repetirà l’acció varies vegades fins que tots els
alumnes siguin cantants. Amb aquesta
activitat ens interessa que els alumnes deixen la vergonya a un costat.
Activitats per al segon cicle:
· És
presenta una activitat relacionada amb
la mímica. Els alumnes jugaran per parelles. Hi haurà un pot amb noms de
diferents professions. L’imitador agafarà un paper i el penjarà al front de
l’altre company, i aquest, amb els moviments que faja l’imitador, sense
utilitzar la veu, haurà d’esbrinar a quin personatge està imitant. Quan
l’endevine els rols es canvien.
· L’espill – Activitat molt simple però divertida. L’alumnat és
col·locarà per parelles. Un alumne realitzarà moviments al seu gust, per
exemple: moure el braç cap a la dreta i alçar la cama esquerra. L’altre imitarà
a la mateixa vegada el que faja el seu company recreant l’efecte d’un espill.
Per a fer-ho més dinàmic és convenient barrejar les parelles de tant en tant.
Activitats per al tercer cicle:
· Representació d’una obra – Aquesta activitat treballa el teatre de
forma directa. Entre tots els alumnes i amb l’ajuda del mestre és triarà l’obra,
hi ha gran quantitat de clàssics que representar, per exemple, Hamlet (adaptat). Repartirem els papers
dels personatges, entre tots recrearan l’espai i a més és divertiran en els
assajos. Per a què aquesta activitat tinga una continuïtat, ja que portarà un
par de setmanes de preparació, és important que el mestre s’encarregui
d’organitzar als alumnes, mentre que uns practiquen una escena, altres van
dissenyant la posada en escena o la vestimenta. És tracta d’un projecte comú on
els alumnes aporten idees i tenen llibertat de pensament. L’obra és pot
representar a la resta de cicles.
· Quin quadre! - Organitzem a l’alumnat en grups de cinc, aquests van
eixint un a un adoptant una postura fixa, per exemple: com si tinguérem una
càmera de fotografia i estiguérem capturant un moment. El segon en eixir
observa la postura i fa una relacionada amb l’anterior i així successivament
fins compondre una seqüència. El grup d’espectadors haurà de contar tot el que
veu i que volen transmetre. Després d’escoltar les explicacions, cada membre de
la seqüència aclarirà la seua postura i el que veia abans de intervindré en la
composició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada