El concepte de literatura esta relacionat
tradicionalment amb la escriptura, es per això que el terme “literatura oral”
pot ocasionar alguna contradicció. Els generes de tradició oral fan referència
a la literatura que transmet coneixements i expressions culturals d’una
societat de generació en generació a traves de la llengua oral. Aquesta
tradició oral era la ferramenta que tenien les societats per a contar a altres
persones les seues vivències e idees que terminaven per constituir una
identitat general com a poble. La transmissió es feia sobretot mitjançant
contes, llegendes, cants populars, poesia, etc.
Amb l’avanç del temps aquest tipus de
pràctiques han anat perdent força i presencia a la societat, per tant es
important que a l’escola es mantinga viva aquesta tradició i s’ensenye als
alumnes a treballar aquests gèneres d’una forma divertida i lúdica. Es la
nostra responsabilitat com a mestres donar-li a aquests gèneres (i a tots en
general) una forma que cride l’atenció dels xiquets i estiguen aprenent a gust.
A continuació presentaré una sèrie
d’activitats que treballen la tradició oral i, per tant, serviran per a
millorar la competència literària dels alumnes, així com la seua competència
lectora, ja que aprenen llegint o escoltant contes i ens ajuda a despertar en
ells el amor per llegir. Mitjançant aquestes activitats poden anar coneixent
quins son els temes que els agraden per a llegir, es fomenta la imaginació, la
creativitat, la cohesió amb els seus companys i amb la societat de la que
formen part, etc.
Activitats per al primer cicle:
·
En primer lloc, es
podria realitzar una activitat simple per a que es vagen familiaritzant amb la
tradició oral, com contar als xiquets contes populars i comentar després
qüestions com si els ha agradat o quin es el seu personatge favorit. A més, si
fora possible incloure al aula a familiars dels xiquets que pogueren contar
alguna historia seria perfecte, ja que la educació dels xiquets es pot enriquir
amb la participació de tota la comunitat escolar.
·
Altra activitat que
es pot fer a aquest cicle es agafar una cançó popular, aprendre-la i cantar-la
tots junts a classe de manera que els xiquets estan divertint-se alhora que
aprenen cançons representatives de la seua cultura històrica. A més, si no
entenen el significat concret o l’ensenyament que pot tindre alguna part de la
cançó, caldrà explicar-la.
Activitats per al segon
cicle:
·
En segon lloc, es pot
plantejar fer una recopilació de refranys o de endevinalles entre tots els
alumnes on cadascú aporte un refrany o endevinalla preguntant a casa als seus
pares o avis, i desprès ho conten als seus companys de manera que així millora
la seua expressió oral i els seus coneixements populars. A més, aquesta
recopilació es pot plasmar en un mural conjunt i penjar-lo al aula.
·
Altra activitat
interessant seria, treballant amb els refranys de la activitat anterior, fer
que els xiquets comprengan la moralea d’aquestos i siguen capaços d’explicar-la
als seus companys.
Activitats per al tercer cicle:
·
Per últim, es podria
composar una poesia de manera individual o en grups, memoritzar-la i recitar-la per a tots els companys.
D’aquesta manera es treballa la creativitat, la capacitat de memoritzar i la
expressió oral i perduda de la vergonya al parlar en públic. A més, aprofiten
per a treballar conceptes com la rima consonant i assonant.
·
Altra activitat per a
aquest cicle consisteix en dividir la classe en grups de 4 o 5 persones y
fer alguns canvis en un conte popular de
manera que quede adaptat al un temps mes actual.
En conclusió, encara que en la actualitat la
tradició oral no està tan present, continua sent important treballar-la a
l’escola per tal de continuar la seua transmissió a les noves generacions i que
no es perda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada