dimecres, 27 d’abril del 2016

Com treballar els gèneres de tradició oral en l’Educació Primària

El concepte de literatura esta relacionat tradicionalment amb la escriptura, es per això que el terme “literatura oral” pot ocasionar alguna contradicció. Els generes de tradició oral fan referència a la literatura que transmet coneixements i expressions culturals d’una societat de generació en generació a traves de la llengua oral. Aquesta tradició oral era la ferramenta que tenien les societats per a contar a altres persones les seues vivències e idees que terminaven per constituir una identitat general com a poble. La transmissió es feia sobretot mitjançant contes, llegendes, cants populars, poesia, etc.

Amb l’avanç del temps aquest tipus de pràctiques han anat perdent força i presencia a la societat, per tant es important que a l’escola es mantinga viva aquesta tradició i s’ensenye als alumnes a treballar aquests gèneres d’una forma divertida i lúdica. Es la nostra responsabilitat com a mestres donar-li a aquests gèneres (i a tots en general) una forma que cride l’atenció dels xiquets i estiguen aprenent a gust.

A continuació presentaré una sèrie d’activitats que treballen la tradició oral i, per tant, serviran per a millorar la competència literària dels alumnes, així com la seua competència lectora, ja que aprenen llegint o escoltant contes i ens ajuda a despertar en ells el amor per llegir. Mitjançant aquestes activitats poden anar coneixent quins son els temes que els agraden per a llegir, es fomenta la imaginació, la creativitat, la cohesió amb els seus companys i amb la societat de la que formen part, etc.

Activitats per al primer cicle:

·         En primer lloc, es podria realitzar una activitat simple per a que es vagen familiaritzant amb la tradició oral, com contar als xiquets contes populars i comentar després qüestions com si els ha agradat o quin es el seu personatge favorit. A més, si fora possible incloure al aula a familiars dels xiquets que pogueren contar alguna historia seria perfecte, ja que la educació dels xiquets es pot enriquir amb la participació de tota la comunitat escolar.

·         Altra activitat que es pot fer a aquest cicle es agafar una cançó popular, aprendre-la i cantar-la tots junts a classe de manera que els xiquets estan divertint-se alhora que aprenen cançons representatives de la seua cultura històrica. A més, si no entenen el significat concret o l’ensenyament que pot tindre alguna part de la cançó, caldrà explicar-la.

Activitats per al segon cicle:

·         En segon lloc, es pot plantejar fer una recopilació de refranys o de endevinalles entre tots els alumnes on cadascú aporte un refrany o endevinalla preguntant a casa als seus pares o avis, i desprès ho conten als seus companys de manera que així millora la seua expressió oral i els seus coneixements populars. A més, aquesta recopilació es pot plasmar en un mural conjunt i penjar-lo al aula.

·         Altra activitat interessant seria, treballant amb els refranys de la activitat anterior, fer que els xiquets comprengan la moralea d’aquestos i siguen capaços d’explicar-la als seus companys.

Activitats per al tercer cicle:

·         Per últim, es podria composar una poesia de manera individual o en grups, memoritzar-la  i recitar-la per a tots els companys. D’aquesta manera es treballa la creativitat, la capacitat de memoritzar i la expressió oral i perduda de la vergonya al parlar en públic. A més, aprofiten per a treballar conceptes com la rima consonant i assonant.

·         Altra activitat per a aquest cicle consisteix en dividir la classe en grups de 4 o 5 persones y fer  alguns canvis en un conte popular de manera que quede adaptat al un temps mes actual.


En conclusió, encara que en la actualitat la tradició oral no està tan present, continua sent important treballar-la a l’escola per tal de continuar la seua transmissió a les noves generacions i que no es perda.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada