(EcuRed.)
(Mariela Collazo Gutiérrez.)
(Mariela Collazo Gutiérrez.)
La paraula competència prové del terme grec
Agón, que da origen a agonístes, persona que competia als Jocs Olímpics amb la
finalitat de guanyar. Chomsky construeix una nova teoria sobre la adquisició de
la llengua y defineix el terme competència com “capacitats y disposicions per a
la interpretació i actuació”.
La definició de competència a la actualitat està mes
relacionada amb el “saber”, el “saber fer” i el “saber ser” amb major èmfasi en
un o altre, en dependència dels criteris assumits per els autors (Fernández, A.
M i Rodríguez, X) així es vista com: Actuació idònia, capacitats agregades,
categoria conceptual y configuració psicològica.
Per tant, centrant-nos en la competència literària, la
podríem entendre com un procés del desenvolupament de les destreses y
capacitats dels alumnes, com a resultat de la materialització dels seus
coneixements literaris, sabers interculturals, habilitats expressives i
comprensives, hàbits i actituds del domini cognitiu, lingüístic i emocional, a
través del contacte directe i del gaudiment de l’obra literària per a poder
establir valoracions i associacions en l’aspecte literari.
Un altra definició valida seria la que expressa Cruzata
Martínez, A; que el defineix com al resultat de les reflexions y valoracions
independents i crítiques que fa el lector des de una perspectiva creativa,
cognoscitiva, comunicativa, crítica i valorativa, expressada de forma oral o
escrita en el acte de la pronunciació del discurs.
A més, la competència literària no es a soles conèixer
informació, sinó que també es tracta de saber posar aquest coneixements en
practica en el procés d’ensenyament aprenentatge i utilitzar-los a la hora de analitzar obres
literàries o qualsevol cosa relacionada amb la literatura.
Autors com Bierwish entenen la competencial iteraria com
una capacitat que possibilita tant la producció d’estructures poètiques com la
comprensió dels seus efectes. En canvi, altres autors com Van Dijk la entenen
com la descripció i explicació de les capacitats per a produir i interpretar
textos literaris. La competència esta vinculada a la acceptabilitat. Com diu
Lázaro Carreter “No hi ha valor literari sense lector que l’aprecia com a tal”.
No obstant, tant Bierwish com Van Dijk estan d’acord en que la competencial
iteraria no es innata, sinó adquirida.
Dins de la competència literària es pot distingir tres
aspectes fonamentals que confirmen la condició de adquirida i no innata
d’aquesta: Aspecte productiu, aspecte valoratiu o receptiu i aspecte cognitiu.
Com que la competència literària te caràcter adquirit, el
xiquet la haurà aconseguit gracies a la seua relació amb el ambient literari
que l’envolta. El reconeixement del valor literari està més vinculat al
descobriment de diferencies entre uns textos i uns altres que al seu valor objectiu.
Però això, els xiquets reconeixeran mes fàcilment un text poètic, per que al
estar en vers te un ritme i una rima, independentment del seu significat i
qualitat. Amb la prosa, a un xiquet i resultarà més difícil descobrir la
presencia de literatura.
Des del punt de vista receptiu, es requereix la
acceptació del text literari per part del xiquet com a receptor. Per això, te
que ser alguna cosa que li genere interès i així tinga ganes de llegir-la o
treballarla.
La competència literària en el procés de ensenyament
aprenentatge pretén aconseguir que els alumnes entengan i expressen missatges diversos
es diferents situacions de comunicació a partir dels textos literaris que han
estudiat. La comprensió i expressió de missatges exigeix al docent
qüestionar-se el mode en que es produeixen el processos de comprensió i
expressió i, en conseqüència, utilitzar uns models explicatius d’origen quasi
sempre psicolingüístic, per a ordenar les accions didàctiques de una forma
coherent amb el fi de produir textos literaris crítics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada