divendres, 25 de març del 2016

Competència Lectora

(Elena Jiménez. 2013)

La competència lectora és la capacitat individual per a comprendre, utilitzar i analitzar textos escritos amb el fi d’aconseguir els propis objectius personals, desenvolupar coneixemets i possibilitats i participar plenament en la societat. El desenvolupament d’aquesta competència és essencial per als individus, ja que és un procés amb el qual també es pot millorar la velocitat, la fluidesa i la comprensió lectora.

Per altra banda, cal diferènciar aquests conceptes per a no confondre-los: la competència lectora i la comprenssió lectora. La competència lectora és l’habilitat per a comprendre i utilitzar les formes lingüístiques, el concepte que abarca aptituts i destrees, mentres que la comprensió lectora fa referència al procés d’elaborar per mitjà de la relació de les idees més rellevants d’un text i les nostres idees prèvies: el procés pel qual el lector interactua amb el text.

D’aquesta manera, la competència lectora és un procés de caràcter constructiu i interactiu, és a dir, els lectors generen significats de manera activa a la vegada que reflexionen sobre el que han llegit. Per una banda, els lectors tenen l’oportunitat d’aprendre a partir d’una multitut de textos diferents. Aquests es presenten en diverses formes, que comprenen tant les tradicionals escrites, com les presentacions electr niques, com el que apareix als vídeos, al cine o la televisió. Per altra banda, el lector genera el significat mitjançant la seua interacció amb el text i amb el context de la seua expreiència. Aquest es basa en la seua comprensió lectora i amb un adequat desenvolupament de la competència lectora. El lector aporta una série d’estratègies i coneixements previs gràcies als quals afavorix la interacció amb el text formant vínculs de significat i motivació pel tema tractat.

Així, es pot dir que el procés de desenvolupament de la competència lectora s’inicia amb l’adquisició del gust per la lectura. Per tant, és necessari fomentar desde cada nivell educatiu el desenvolupament d’una actitut positiva cap a la lectura, aportant experiències agradables amb els llibres i recreant textos literaris que s’apropen als gustos dels alumnes.

Com a conclusió podem dir que la competència lectora afavorix diversos aspectes: la interpretació de diferents tipus de text, la comprensió de les idees fundamentals, la contrastació, l’anàlisi, la valoració i la síntesis de la informació, l’expressió i defensa d’opinions de manera raonada i el foment del coneixement, respecte i tolerança cap a altres formes de pensament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada