(Elena Jiménez. 2013)
La
competència lectora és la capacitat individual per a comprendre, utilitzar i
analitzar textos escritos amb el fi d’aconseguir els propis objectius
personals, desenvolupar coneixemets i possibilitats i participar plenament en
la societat. El desenvolupament d’aquesta competència és essencial per als
individus, ja que és un procés amb el qual també es pot millorar la velocitat,
la fluidesa i la comprensió lectora.
Per altra banda, cal
diferènciar aquests conceptes per a no confondre-los: la competència lectora i
la comprenssió lectora. La competència lectora és l’habilitat per a comprendre
i utilitzar les formes lingüístiques, el concepte que abarca aptituts i
destrees, mentres que la comprensió lectora fa referència al procés d’elaborar per
mitjà de la relació de les idees més rellevants d’un text i les nostres idees
prèvies: el procés pel qual el lector interactua amb el text.
D’aquesta manera, la
competència lectora és un procés de caràcter constructiu i interactiu, és a
dir, els lectors generen significats de manera activa a la vegada que
reflexionen sobre el que han llegit. Per una banda, els lectors tenen
l’oportunitat d’aprendre a partir d’una multitut de textos diferents. Aquests
es presenten en diverses formes, que comprenen tant les tradicionals escrites,
com les presentacions electr niques, com el que apareix als vídeos, al cine o
la televisió. Per altra banda, el lector genera el significat mitjançant la
seua interacció amb el text i amb el context de la seua expreiència. Aquest es
basa en la seua comprensió lectora i amb un adequat desenvolupament de la
competència lectora. El lector aporta una série d’estratègies i coneixements
previs gràcies als quals afavorix la interacció amb el text formant vínculs de
significat i motivació pel tema tractat.
Així, es pot dir que el
procés de desenvolupament de la competència lectora s’inicia amb l’adquisició
del gust per la lectura. Per tant, és necessari fomentar desde cada nivell
educatiu el desenvolupament d’una actitut positiva cap a la lectura, aportant
experiències agradables amb els llibres i recreant textos literaris que
s’apropen als gustos dels alumnes.
Com a conclusió podem dir
que la competència lectora afavorix diversos aspectes: la interpretació de
diferents tipus de text, la comprensió de les idees fundamentals, la contrastació, l’anàlisi,
la valoració i la síntesis de la informació, l’expressió i defensa d’opinions
de manera raonada i el foment del coneixement, respecte i tolerança cap a
altres formes de pensament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada